Graffiti- Vandalství nebo opravdový koníček?!

8. dubna 2016 v 16:15 |  Témata týdne
Ulice jsou plné graffiti, ale většina lidí kolem nich jen bez povšimnutí projde, protože o tom nic neví, tudíž je to nezajímá a vlastně je ani nechtějí vidět. Když už si ale nějakého výrazného graffiti všimnou, prohlásí ho za vandalství a jdou dál... Ještě nedávno jsem patřila k nim. Nic jsem o graffiti nevěděla, nezajímalo mě a myslela jsem, že to kreslí jenom nějací bezohlední asociálové, kteří vše jen ničí a nic z nich nebude. Jednou mi ale napsal jeden kluk, o kterém jsem si myslela, že je to jen nějaký nezajímavý šprt, ale začali jsme si pořád psát víc a víc a dozvěděla jsem se, že dělá graffiti. Řekla jsem si 'hmm' a bavila jsem se s ním dál. Jenže postupem času mi o graffiti začal říkat pořád víc a víc a mě to začalo zajímat, troufám si říct, že teď toho o graffiti vím docela hodně. Ten kluk má sice špatný známky, sešity pokreslený, rodiče jsou naštvaní, že kreslí, vyhazují jeho obrázky a nutí ho, aby se učil, hrozí mu, že se kvůli graffiti rozejde se svou holkou, ale on pořád dělá to, co ho baví! A tak se z toho 'šprta', jak jsem si myslela, stal člověk, který si jde za svým snem i přes všechny překážky. Když chtěl jít poprvé spejovat na zeď (legál), připravoval a těšil se na to hodně dlouho a v tu dobu nemyslel na nic jinýho. Graffiti se nikdy nevzdá, protože je to celý jeho život. Moc jsem ho za to obdivovala a pořád obdivuju, a i když se už nebavíme (čehož lituju), pořád mu v tom budu alespoň v duchu fandit! Sice už 'netaguje', ale kreslí jen na papír a na zdi, ale myslím, že on se toho jen tak nevzdá! A já od té doby, vždycky když jdu po ulici a vidím graffiti, vzpomenu si na něj a cítím k tomu něco jako úctu, protože se na to někdo dlouho připravoval a záleží mu na tom.
Tenhle článek je pro mě zatím asi nejvíc emocionální ze všech mých článků, protože jsem s tím klukem hodně zažila a už jsou to jen vzpomínky... Zamyslete se nad graffiti, protože to musíte zažít, a pak budete vědět, co to vůbec je!


 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 higurashi-tym-cikady higurashi-tym-cikady | E-mail | Web | 8. dubna 2016 v 16:54 | Reagovat

Já graffiti vnímám a soudím nejen podle exteliéru, ale zejména podle zákona - nemám ráda ty prázdné čmáranice, např. šedý nápis "F**K" na staré zdi nebo sloupu, ale souvislé, barevné obrázky jsou jistou formou umění. Ale apeluji na to, aby byly jen tam, kde být mohou. Např. v Bohumíně je min. jedna dlouhá zeď, která byla dána graffitářům k dispozici, kreslí na ni barevné ilustrace, jednou za čas je obmění a je to legální, barevné a nápadité. Ale když tohle někdo tvoří např. na soukromém domě nebo na nádraží, už tolik nesejde na té "kráse!" jako na tom, že je to vandalismus, který někoho poškozuje a jeho autoři zkrátka jsou hodni odsouzení.

2 tynusblog tynusblog | E-mail | Web | 8. dubna 2016 v 17:34 | Reagovat

[1]: Ano, taky to mám radši na legál... Když sprejují na soukromý majetek, taky se mi to příčí, ale chápu jejich pocity :-). To s tím F**K máš naprostou pravdu!

3 kouzelnakrajina kouzelnakrajina | Web | 8. dubna 2016 v 18:10 | Reagovat

mě grafiti nevadí, ba naopak, líbí se mi a ti, kteří to dělají jsou umělcvi, protože některý graffitty mají své kouzlo...  i když se bohužel jedná o škodě na majetku... :-) ;-)

4 tynusblog tynusblog | E-mail | Web | 8. dubna 2016 v 18:41 | Reagovat

[3]: Taky si myslím, že ty lidi už něco dokázali a nemá cenu je kritizovat :-). Co se týče škody na majetku, když sprejují na něčí dům, není to moc dobrej nápad no :-|.

5 Mecrecy Mecrecy | Web | 8. dubna 2016 v 20:13 | Reagovat

Ahoj! Psala jsi mi o spřátelení a já přijímám :-)
Mně upřímně grafitti nevadí, naopak se mi líbí, ale štve mě, že někdy posprejují něco, co je nově natřené nebo tak  ;-)

6 Mish Mish | Web | 8. dubna 2016 v 21:56 | Reagovat

Mně se graffiti hodně líbí. Od malička chodím na místo, kde je pokreslená zeď a pokaždé jsem se těšívala jestli to nepřekreslili. Teď už tam moc nechodím, ale pořád se mi to líbí.

7 Lištička Lištička | 9. dubna 2016 v 14:16 | Reagovat

[5]: Přesně:)

Psala jsi mi do SB a já tě ráda přijímám. Napiš si mě:)

8 tynusblog tynusblog | E-mail | Web | 9. dubna 2016 v 15:04 | Reagovat

[5]: To jsem ráda, jdu si tě přidat! To s tím natřením mi taky vadí no, ale tak je to jejich koníček :-|.

[6]: Mě se taky líbí, no já jsem dřív chodila na místo, kde ho bylo hodně, sice ne kvůli graffiti, ale už tam taky moc nechodím :-).

9 tynusblog tynusblog | E-mail | Web | 9. dubna 2016 v 15:07 | Reagovat

[7]: Děkuju moc :-). Hned tě jdu přidat ;-).

10 Vladimír Vladimír | 23. května 2016 v 9:59 | Reagovat

Graffiti pochopitelně může být umění, záleží však na tom, kde se objeví. Jestliže je to na nějaké ploše, která je tomu přímo vyhrazena, proč ne - tam se na to rád podívám a ocením to. Kdekoliv jinde je to ale vandalismus. Pokud se jedná o nějakou cizí zeď, která není k žádnému malování určena, bude to vandalismus, i kdyby tam přišel Leonardo da Vinci a namaloval tam Monu Lisu, protože je to poškozování cizího majetku.
Ale jak říkám - na místech, která jsou graffiti přímo vyhrazena, mi to vůbec nevadí. Pár takových míst znám a mnohé z těch výtvorů, které se tam objevují, se mi líbí.

11 Bezejména Bezejména | 23. května 2016 v 10:26 | Reagovat

Grafiti tam co nemá co dělat, je jenom hnusný vandalství. A nemusí to bejt jenom posprejovaný zdi, ale klidně i počmáranej výtah. Takovejm blbečkům bych dal okusit, jaký to je něco vyrobit a vytvořit, né jenom devastovat práci druhejch.

12 Kiara Kiara | E-mail | Web | 23. května 2016 v 11:29 | Reagovat

Souhlasím asi s prvním komentářem, když jsou někde graffiti legální, dokážu je ocenit. Jenže pak jdu se svou družinkou devítiletých skautů v podchodě a na stropě je načmárán kosočtverec, a oni se mě hned ptají "A co to je?" To není zrovna příjemné...
Navíc třeba v Irsku slouží graffiti jako druh vyjádření se k politické situaci. Je to krásné a smutné zároveň.

13 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 23. května 2016 v 11:32 | Reagovat

Na vlastní zdi ať si každý maluje co chce, na ploše k tomu vyhrazené ať si dělají to, k čemu je to vyhrazené. A někdo umí hezký věci. Ovšem na jiných místech? Ničí povrch, který bude buď muset někdo draze opravit proto, aby to počmárali znova, nebo to rovnou nechá být, což přizve další a pak je krůček k tomu, aby byla z ulice hnusná díra (nápisy počmárané domy prostě hezké nejsou). A procházet počmáranými ulicemi nebo podchody mi fakt nedá pocit "hmm, mohla bych si obhlídnout tohle graffiti", ale spíš "kruci, zase si připadám jak ve vyloučený lokalitě na východním Slovensku". Navíc je naprosto v pořádku, když se to někomu nelíbí a jako umění to nevnímá, protože jako umění vnímá něco jiného. Bylo by zajímavé, kdyby se pak najednou začali hádat lidi, kteří by chtěli na barák načmárat písmena, a lidi, kteří by tam chtěli načmárat krajinku. A bohužel, na těch jiných místech to ani nebývají hezký věci, ale vážně hloupý čmáranice bez invence, kolikrát jen fixou naškrábané slovo nebo tak. A to je hnus.

14 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 23. května 2016 v 11:38 | Reagovat

Tož tenhle článek, to je teda skvost, opravdu... :-D

Mimochodem, když píšeš, že "chápeš jejich pocity," byť ničí cizí majetek, položím hypotetickou otázku - "chápeš pocity" lidí, kteří třeba někoho zavraždí? On je to totiž v přeneseném významu stejný princip.

Tohle je fakt výborné, troubové, co nikdy nepracovali svým "uměním" zničí zeď, most, koš, cokoliv dalšího..., ale hlavně, že "ukojili svou uměleckou potřebu." Člověk, který opravdu něco pro společnost tvoří, je tímto zákonitě pohoršený. ;-)

15 xxx xxx | 23. května 2016 v 12:00 | Reagovat

Když to člověk umí, tak je to druh umění :-)

Neodsuzuju to pouze v případě, kdy je to legální. Pitomce, co sprejují na vlaky, školy a prostě kdekoliv, kde to nemají dovolené přímo nesnáším. Většinou jsou to stejně jenom narychlo udělané hovadiny.
Kdybych třeba měla barák a chytila někoho při činu, tak bych mu asi přerazila obě ruce, jak bych byla nasraná.

16 Anna Anna | Web | 23. května 2016 v 13:12 | Reagovat

Hezký a promyšlený graffiti na ploše určené pro writery (mimochodem ČR má největší plochu na legální kreslení z celého světa) tak proč ne... Pokud to někdo čmárá na soukromý majetek, historické budovy a tam kde malovat nic nemá, tak si zaslouží urazit ruce u samej řiti.

17 ČAPILO ČAPILO | Web | 23. května 2016 v 14:04 | Reagovat

Miluju grafitti! Nechápu lidi, kteří to odsuzují. Jednou jsem se na školních hajzlátech podepsal na zeď (chápej - nakreslil jsem tam pičulu) a dostal jsem potom od uklízečky za ušiska :(.

18 Bubble Bubble | Web | 23. května 2016 v 14:16 | Reagovat

Ono jde o to, že plocha (majetek) prostě není tvoje. Ať už je to dílo sebekrásnější, stále to je vandalismus. Pokud máš povolení na legál, jen do toho.
Ale i kdyby mi teď přišel do pokoje da Vinci a začal mi na zeď malovat Monu Lisu, tak mu asi taky dám do držky, protože mi sakra ničí zeď.

19 Háčko Háčko | E-mail | Web | 23. května 2016 v 14:21 | Reagovat

Pokiaľ ide o normálne dielo, zaujímavé, farebné, so zmyslom, alebo niečo, čo chce ovečkám na ulici niečo povedať, milujem, veľmi milujem, graffiti, a jeden čas som niečo do toho sama dávala (samozrejme, začiatočnícke a príšerné). Teraz to len podporujem, a premýšľam, či sa k tomu ešte nepridám :)

20 Necroparanoia Necroparanoia | E-mail | Web | 23. května 2016 v 16:34 | Reagovat

Jasně že tomu nerozumím, protože jsem přece nepotkala toho správnýho kluka, kterej by mi to vysvětlil jak to popisuješ... Když se podívám na tvojí předchozí tvorbu, tak je mi jasný že jsi ve věku, kdy se buď chceš lišit, rebelovat a nebo ses zakoukala a necháš se ovlivnit. Ale grafitti kdekoliv jinde než na legálu jsou vandalismus, prostě to tak je. Ať to má uměleckou hodnotu jakou chce, já jí nebudu vidět jinde než na legálu. Protože tu uměleckou hodnotu vidí každý v něčem jiném a ten tvůj dáreček, byť v dobrém úmyslu vylepšit něčí fasádu uměleckým dílem se nemusí trefit do vkusu majitele této fasády a ten pak musí vynaložit svoje peníze, aby tento pubertální počin zlikvidoval. Na svůj dům si maluj co chceš, ale jinak je to prostě poškození cizího majetku. Asi taky vidím uměleckou hodnotu v něčem jiném, než je čmárání po veřejném či jiném majetku a taky bys mě asi moc nemilovala, kdybych ti svá umělecká díla aplikovala na tvé věci bez tvého svolení.
Nicméně Standa při výběru článků na titulku co se týče kvality zase zabodoval :-?

21 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 23. května 2016 v 17:15 | Reagovat

Jen taková jedna otázka: když si myslí, že je to umění, pročpak to dělají potají,většinou v noci,  zakuklení? Vždyť na k tomu určený povrch by jim to mělo stačit. Všude jinde je to vandalismus hrubého zrna a nechala bych je to očistit vlastníma rukama a přitom jim trochu ozdobila jejich vlastním sprejem třeba ohoz, co mají na sobě.A rodiče, kteří podporují takové chlapce kapesným (ty barvy nejsou laciné) bych nechala zaplatit opravu.

22 Naděje Naděje | E-mail | Web | 23. května 2016 v 17:57 | Reagovat

Když to tvoří na povolených místech, tak proti tomu nemám vůbec nic. Ale štve mě, když to vidím na starých budovách jejichž fasády si to opravdu nezaslouží. Nebo když kvůli hloupému graffity nevidím z vlaku mě taky štve. A fakt pak na ty lidi nemyslím jako na umělce. Spíš jako na neschopné uhájit si své ,,umění,, pod normálním jménem a bez anonymity. Přeci jen umělci, kteří vystupují pod svým jménem a snaží se prorazit jsou pod tlakem kritiky. Ať už konstruktivní nebo ne, ale jsou takto pod určitou palbou, což lidé co dělají graffity nejsou. Nemusí svá díla nijak hájit.

23 L. L. | Web | 23. května 2016 v 18:30 | Reagovat

Já mám street art rád. Jasně, dá se dělat dobře i špatně a hlavně záleží na tom kde se dělá. Tagy na nových fasádách vypadají fakt škaredě, ale u nás je spousta hnusných šedých betonových zdí na kterých street art vypadá fakt hezky a sám o sobě se street art na vyšší úrovni dá brát jako nesouhlas se stavem veřejnýho prostoru a performeři už musí mít nějaké povědomí o architektuře a umění. Jasně je to nelegální, ale tohle je v tom, jak má kdo postavený hodnoty a upřímně, já respektuju umění i pokud je provedený nelegálně, pokud má nějakou myšlenku a názor. Banksy třeba taky kreslí všechny svoje street arty na zdi, kde je to nelegální, ale je přitom celosvětově respektovaným umělcem a už se třeba stalo i to, že majitel tu zeď po něm nechal vybourat a prodal ji v aukci za 150 000 dolarů.

24 Ellí Ellí | Web | 23. května 2016 v 18:32 | Reagovat

Graffiti je bezesporu formou umění, pokud ho tvoří opravdu umělci, nebo alespoň lidi, kteří se spreji umí zacházet. Pokud na ulici vidím jen nepěkně načmáraný vulgární nápis, pak to za umění rozhodně považovat nemůžu.
Samozřejmě provozovat graffiti na k tomu určených, legálních místech je rozhodně ta nejsprávnější cesta, ale na druhou stranu... Prostě má své kouzlo, když se podobné výtvory občas objeví i na jiných místech. Navíc mám pocit, že k městskému životu už tohle pouliční umění tak nějak nedílně patří.
Jsem ale zásadně proti sprejování a ničení památek a významných míst, nebo poškozování cizího soukromého majetku. V takovém případě se už jedná skutečně jen o vandalství...

25 mclaves mclaves | E-mail | Web | 23. května 2016 v 19:41 | Reagovat

wow! moc pěkný článek! v okolí se nacházejí víc a víc ti, co graffiti odsuzují, ale já ne! psala jsem na to i školní úvahu a popravdě? učitelka mi sice dala jedničku za zpracování, ale před třídou ze mne udělala idiota, který fandí vandalismu.. (ano, je zaostalá) já ne. Já v pěkných graffitech vidím formu sebevyjadřování. Moc mne to baví! Jsem z budějovic a vždy, když jedu kolem legálních zdí, pousměju se a myslím na ty lidi, kteří si s tím dali tu práci. znám jich několik a dokonce i kuka, co se tím živí. jasně, sproste nápisy na soukromém majetku jsou pod úroveň. Ale reálně přemýšlím o tom, že jestli můj syn/dcery budou takhle tvořit, klidně jim postavím na zahradě zeď. :D Tamara

26 extras-diary extras-diary | E-mail | Web | 23. května 2016 v 19:55 | Reagovat

Graffiti se mi upřímně nelíbí. Chápu, že každému se líbí něco jiného a pokud si tito lidé čmárají po vlastních zdech, tak proč ne. Ale nenávidím, když takto ničí staré, někdy i historické budovy a věci, které jim nepatří. Když vidím v metru posprejovanou zeď tak mě to děsí.
A "šprti" nejsou všichni nudní, naopak dle mého názoru jsou to inteligentní lidé s vysokými ambicemi.
Jestli ten tvůj kamarád kvůli grafitti zanedbával školu, tak se teda nemá čím chlubit.

27 Tamao-chan Tamao-chan | Web | 23. května 2016 v 20:21 | Reagovat

Já nevím... Uznávám, že na některých čistě šedých ošklivě stojících panelech, vypadá barevné a smysl dávající(!) graffiti přeci jen lépe, ale já na to moc pozitivní pohled nemám...
Kolikrát jsem viděla, že si někdo předělává omýtku na domě a o čtrnáct dní později mu to někdo "ozdobí". To ať se na mě nikdo nezlobí, ale takový člověk je magor. A magoři jsou podle mě všichni, kdo to dělají jen proto, že si myslí, že jsou "neukojení umělci", ve kterých něco je a mají potřebu to dokázat tím, že to lidem nacpou před ksicht na dopravních prostředcích nebo budovách...

28 Týnuš Týnuš | E-mail | Web | 23. května 2016 v 20:39 | Reagovat

[10]: Přesně tak, nepopírám, že to není vandalismus, ale zase mi to tak nevadí :-).

[11]: Přesně o tomhle je můj článek, zkus se na to podívat z lepší stránky... ;-).

[12]: Samozřejmě, taky nemám ráda ty nic neříkající sprosté znaky...

[13]: Děkuju za názor :-).

[14]: Asi sis pořádně nepřečetl můj článek, ve kterém nepíšu nic o nelegálním sprejování, ale o legálním a o celkovým pocitu. Každopádně ti děkuji za názor, ale měl by sis ještě jednou článek přečíst ;-).

[15]: Asi tak, samozřejmě já také nemám ráda ty čmáranice, které nemají smysl...

[16]: No, kdybych si nepřečetla tu poslední větu, mohla bych napsat, že s tebou souhasím :-D. Ruce bych jim za to neuřezala...

[17]: Aha :-D.

[18]: Děkuju za názor.

[19]: Přesně tak, alespoň někdo, kdo porozuměl smyslu mého článku :-).

[20]: Jo, super, další, kdo nepochopil smysl článku... No každopádně, nic o nelegálu tam nepíšu, takže si to prosím pořádně přečti než mi sem začneš něco psát :-)). A co se týče tvého názoru o Standovi a jeho vybírání článků, cejtim z toho závist :-D.

[21]: Já nepokládám za umění, když to někdo nasprejuje na budovu, která mu nepatří, ale když se na to připravuje a pak to nakreslí třeba na legál...

[22]: Njn, díky za názor...

[23]: Ach, konečně rozumný komentář :-). Je vidět, že sis to jako jeden z mála pořádně přečetl a nepodíval se jen na nadpis :-D. Moc ti děkuju!

[24]: Přesně tohle jsem článkem chtěla vyjádřit, další kdo patří k těm kteří mne pochopili, moc ti děkuju! :-).

[25]: Moc ti děkuju!!!

[26]: Chápu, každý máme jiný názor, ty jsi jedna z mála těch, kteří svůj negativní názor na článek vyjádřili pozitivně :-). A kamarád nezanedbává školu, jen prostě nepatří k těm chytrým...

[27]: ...

VŠEM VÁM DĚKUJU ZA NÁZOR, ALE JE VIDĚT, ŽE PÁR LIDÍ SE NA ČLÁNKU CHTĚLO JEN ZVIDITELNIT TÍM, ŽE MI SEM NAPÍŠE NEGATIVNÍ KOMENTÁŘ... NO A VY, KTEŘÍ JSTE NEPOCHOPILI SMYSL ČLÁNKU, TAK SI HO PROSÍM PŘEČTĚTE JEŠTĚ JEDNOU :-).

29 StrYke StrYke | E-mail | Web | 23. května 2016 v 20:56 | Reagovat

Článek neřekl vlatně vůbec nic.. Grafity jsou občas hodně pěkné, ale furt je to většinou ničení cizího majetku a o to jde. A to že to nějakého člověka baví neznamená že ostatní to musí hned obdivovat.

30 Týnuš Týnuš | E-mail | Web | 23. května 2016 v 21:06 | Reagovat

[29]: Nemá smysl odpovídat ti. Už jsem to sem napsala asi desetkrát...

31 Lotty Lytton Lotty Lytton | Web | 24. května 2016 v 0:25 | Reagovat

No...nám nedávno někdo posprejoval garáž. A je mi úplně jedno jestli je to koníček, umění, vyjádření potlačovaného talentu nebo co...protože máme sakra posprejovanou garáž! :D

32 Lotty Lytton Lotty Lytton | Web | 24. května 2016 v 0:28 | Reagovat

Mimochodem. Narazila jsem na tenhle článek na blogu. Tam to mělo název něco "Neodsuzujte grafiti, nic o tom nevíte". Už jsem se sem hnala, abych "zhejtila" tak nesmyslný názor. A pak jsem zjistila, že ten článek je úplně, ale úplně o něčem jiném! Nechápu proč to blog tak překrucuje!

33 Snílek Snílek | E-mail | Web | 24. května 2016 v 9:24 | Reagovat

Jenže většina lidí si to řekne, protože je to nakreslené nelegálně. Není to o tom, že by to lidi odsuzovali, ale o tom, že si to ti graffisté-vandalisti dělají sami. Stejně jako pejskaři, kteří nechají po svém miláškovi hovno v půlce chodníku.
Kdyby se Da Vinci a Picasso spojili a kreslili po náhodných zdech, taky je budou lidi odsuzovat.

34 Pavlína Pavlína | E-mail | Web | 27. prosince 2017 v 13:28 | Reagovat

Já graffiti považuji za vandalství. Jednou nám takhle někdo počmáral celou fasádu na baráku. Museli jsme se obrátit na odborníky (web).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Design by: Růžová růže 7.5.2016